Nejhorší CGI: Naklonované ksichty, plastový spár nebo divný kocour

21. 9. 2017 13 337×3158 světlý/tmavý vzhled

Nepatříme mezi ty, kteří kritizují počítačové efekty čistě z principu. Díky nim jsme viděli na plátně už mnoho jinak nikdy nerealizovatelných filmových momentů a práce špičkových animátorů vůbec nemá daleko k umění. Zatímco jsou ale některé triky tak bezvadně provedené, že divák často netuší, že se na ně dívá, naneštěstí stále existují i případy mimořádně odpudivého CGI.

10) Hobit: Bitva pěti armád 75 %

Ano, nová trilogie Petera Jacksona   má krásnějšího Gluma než Pán prstenů (dá-li se o té potvoře něco takového vůbec říct), sypající se hromady pokladů také lahodí oku a povedl se i digitální Šmak s hlasem Benedicta Cumberbatche  . Oproti tomu třeba skřeti vypadali před lety v maskách a s kontaktními čočkami daleko věrohodněji, z pohybů postav občas poznáte, že živého herce nahradila trojrozměrná loutka a nepatřičně působí zejména fakt, že všichni sehraní elfí bojovníci sdílejí jedinou tvář. To jako vážně?

9) Matrix: Reloaded 77 %

Prvním Matrixem posunuly sestry Wachowské   (tehdy ještě vlastně bratři Wachowští  ) laťku vizuálních efektů o velký kus výš. Druhý snímek sice na svou dobu také vypadal velice dobře, obsahoval však jedny z nejbolestivěji viditelných přechodů mezi digitálními modely a skutečně natočenými záběry. Scéna souboje mezi paneláky, v níž se Neo pustí do armády klonů Agenta Smithe, rozhodně zestárla rychleji než střetnutí v Merovejcově sídle nebo finální honička na dálnici.

8) Harry Potter a Kámen mudrců 77 %

První dobrodružství Jindry Hrnčíře přišlo prostě příliš brzy. Zda troll na záchodcích děsil alespoň v době premiéry, se můžeme dohadovat. Dnes ale bez diskuze působí jako něco, co vylezlo z hodně levné videohry pro předchozí generaci konzolí. Pocit nepatřičnosti se ještě prohloubí, když potvora Harryho Pottera popadne. Přesto, že s ním mává všude okolo a divák nepostřehne mnoho detailů, fakt, že se jedná jen o hromadu zhruba uspořádaných pixelů, je bolestně cítit.

7) Spy Kids 2: Ostrov ztracených snů 77 %

Asi není úplně fér strefovat se do oddechové dětské zábavy, která nemá na pořádně výpravné vizuály peníze a koneckonců ani ambice. Triky Ostrova ztracených snů jsou ale tak děsivě mizerné, že je prostě nemůžeme opomenout. Horda plastových kostlivců vypadá, jako by ji někdo přikreslil v Malování a něco je hodně špatně i s létajícím prasetem (teda krom toho, že je to podsvinče, které létá). Sluší se zmínit, že třetí díl dovedl hrůzostrašnost triků ještě dál během finálové scény s obřími roboty.

6) Dnes neumírej 69 %

Poslední bondovkaPiercem Brosnanem   si vysloužila mezi fanoušky smíšené reakce, příšerně umělé surfování na vlně vyvolané odlomeným ledovcem ale obhájce nenajde na žádné straně. Někteří diváci prý dokonce spekulovali, že se jedná o výplod agentovy fantazie vyvolaný koňskou dávkou nějaké ošklivé drogy. Voda je jednoduše zrádný element a musí se to s ní umět.

5) X-Men Origins: Wolverine 73 %

Rosomákův origin naštval příznivce sére X-Men lecčím – zmínit můžeme třeba bizarního Deadpoola se zašitou pusou. Jak se ale tvůrcům digitálních efektů podařilo tak pokazit animaci Wolverinových drápů, zůstává nevyřešenou záhadou. Vždyť vypadaly dobře i v úplně prvním filmu, kde autoři ještě zhusta používali obyčejnou rekvizitu! Jak je možné, že o celá léta později působí na první pohled plastově?

4) Twilight sága: Rozbřesk - 2. část 55 %

CGI úpravy obličejů skutečných herců leckdy znepokojují diváky dodnes. Sebemenší nepřesnost nám totiž hned prozradí, že je s člověkem na plátně něco špatně. I pokud na vás takhle působí třeba omlazené postavy v Rogue One 79 %, novém Captainu Americovi 78 % nebo Pirátech z Karibiku 77 %, zlato za nejděsivější úpravu zevnějšku si odnáší mimino Renesmé ze závěrečného dílu Stmívání, které vypadá, jako by vylezlo z nějaké noční můry.

3) Nová trilogie Star Wars

Problém Star Wars by se dal shrnout stručně: Lucas   se příliš spoléhal na technologii, která ještě stále byla do značné míry v plenkách. Není jistě spravedlivé první tři snímky jen hanit. místy se na ně dodnes dívá velmi dobře. Digitální postavičky ale od těch živých poznáte na první pohled (a nejen podle leckdy nelidských proporcí), na modelech z přelomu tisíciletí se podepsal nedostatek polygonů a falešnost přikreslených pozadí bije do očí.

2) Garfield ve filmu 52 %

S tím, že tlustý rezavý kocour nebude vypadat tak úplně jako běžný domácí mazel, bychom se dokázali smířit. Dokonce by ani nevadilo, že se na první pohled liší od ostatních zvířat ve filmu. Autorům se ale tak nějak vůbec nepodařilo zasadit animovaného kocoura do reálného světa, což jde nejlépe vidět ve chvílích, kdy Garfielda někdo někam přenáší. Ruce lidí jsou zkrátka jinde než digitální kočka.

1) Mumie se vrací 66 %

Našemu žebříčku musí ale pochopitelně kralovat legendárně špatná 3D loutka Dwayna Johnsona   z druhé Mumie. Chudák The Rock vypadá ve škorpionské podobě směšně od první chvíle, kdy vstoupí do místnosti, mrtvé oči civí z hranaté hlavy a na dlouhých vlasech jasně poznáte, že vznikly nějakou tu dekádu předtím, než se počítače naučily správně zobrazovat tělesný porost. Větší CGI zrůdnost prostě nemáte šanci objevit.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Přidej svůj názor  (31 komentářů)  

To nejzajímavější z tohoto týdne: