Pryč se superhrdiny! Režiséři, kterým už komiksy lezou krkem

16. 11. 3 382×575 světlý/tmavý vzhled

Superhrdinský žánr už je dost unavený a často jen recykluje to, co se dříve povedlo. Přesto to obvykle dělá dosti zručně a stále diváky baví – zvlášť, když připočteme netradiční přírůstky typu Strážců Galaxie nebo Deadpoola. Mnozí režiséři i přesto nedokáží komiksovým nadlidem přijít na jméno a vyjádřili se o současném akčním trendu dosti nelichotivě.

1) James Mangold  

Jedním z takových je možná trochu překvapivě James Mangold, který má na kontě japonského Wolverina 64 % a letošního Logana 84 %. Ve svém vyjádření podle nás ale udeřil hřebíček na hlavičku. Prohlásil, že jsou mnohá populární díla jen natahovanými trailery na snímky, které vám budou chtít jejich tvůrci prodat za dva roky. Filmy přitom překypují postavami, které na plátně nemají ani dost času na vlastní vývoj.

Krakenova smrt i zkáza X-Men: 7 epických filmových scén, kterých jsme se nikdy nedočkali.

Jde vidět, že Mangolda znepokojuje určitá neschopnost superhrdinských snímků vyprávět uzavřený příběh – činy důležitých postav často nemají žádné trvalé důsledky. Logan přitom z tohoto pravidla bezpochyby představuje výjimku, neboť se nebojí zabít dva populární X-Meny a zásadně narušit zaběhnutá klišé.

2) Peter Jackson  

Trochu méně už rozumíme kritice uznávaného režiséra Petera Jacksona, muže za Pánem prstenů, King Kongem 73 % či trilogií Hobit. Ten totiž nadává na současný trend obřích, natažených filmových sérií, přestože sám výše zmíněný příběh Bilba Pytlíka roztáhl na několik dlouhých hodin. Kombinace superhrdinů a mnohadílných ság se mu každopádně nezamlouvá, takže dostal místo v tomto žebříčku.

3) Roland Emmerich  

Úhlavní ničitel světů v Hollywoodu zase nebyl nadšený z Muže z oceli 72 %, kde Superman se Zodem kácejí moderní velkoměsto. Vnímá totiž superhrdinské filmy jako škodnou ve vlastním revíru. Ohání se slovy Stevena Spielberga  , že Den nezávislosti 74 % bude nejkopírovanějším snímkem příštích dvaceti let a vyvozuje z toho, že má výhradní právo na destrukci apokalyptického měřítka.

Naše brány ničí odvážní muži. Pojďme je pozabíjet! 10 nejlepších proslovů před bitvou

Bojíme se ale, že to od něj není úplně fér – taková Godzilla řádila v Tokiu mnohem dřív, než ji Emmerich vypustil do New Yorku a mohutné ničení má v oblibě třeba i hračička Michael Bay  . Na druhou stranu možná není úplně od věci druhý bod jeho kritiky – režisér připomíná, že hrdiny jeho filmů jsou obyčejní lidé chycení uprostřed zkázy, jejichž strádání je zajímavější, než bitky nezranitelných supermanů v pláštěnkách. I když: pamatujete si jménem třeba aspoň jednu postavu z jeho snímku 2012 60 %?

4) Terry Gilliam  

Tento svérázný herec, režisér a scénárista se nejvíc proslavil jako člen legendárních Monty Pythonů. Docela se mu ale líbil marvelácký Ant-Man 75 %, přestože měl jednu velice zásadní výhradu. Děj přišel Gilliamovi nesmírně plochý a předvídatelný a dlouho před koncem věděl, jak to celé dopadne. Režisér si taky nezapomněl uplivnout směrem k souboji Batmana se Supermanem 63 %, ale to vás asi příliš nepřekvapí.

5) Mel Gibson  

Autorovi Statečného srdce 88 %, Umučení Krista 72 % či loňského válečného Hacksaw Ridge 83 % zase nejde do hlavy, na co potřebují jeho kolegové na superhrdinské snímky tolik peněz. Přiznal sice, že by možná změnil názor, kdyby něco podobného sám někdy zkusil natočit, stejně se ale tvářil nanejvýš skepticky. A hádejte co? Taky si kopnul do nenáviděného Úsvitu spravedlnosti.

Chyby ve filmu. Kšiltovku si mezi skotské horaly neberte, gumové meče v bitvě taky nepomůžou

Když se od reportérů dozvěděl, že ten film přišel na 250 milionů dolarů i bez započtení astronomických nákladů na marketing, reagoval vpravdě Gibsonovsky: “A je to sračka.”

6) Luc Besson  

O názoru francouzského režiséra Luca Bessona (Pátý element 84 %, Lucy 64 %, Valerián a město tisíce planet 66 %) na superhrdinskou zábavu jsme vás už kdysi informovali prostřednictvím facebooku. Krátkou rekapitulací ale nic nezkazíme. Besson se prý se superhrdiny nedokáže identifikovat, neboť nemá jejich schopnosti a přijde mu, že po nás filmaři chtějí, abychom byli ohromeni silou těchto nadlidí.

V současném rozvětveném superhrdinském světě mnoha různých univerz, crossoverů a týmovek se taky cítí ztracený. Obzvlášť pak nesnáší Captaina Americu, v němž vidí symbol americké arogantní nadřazenosti a považuje ho proto za sprostou propagandu.

7) Ridley Scott  

Otec Vetřelce 90 % a Blade Runnera 78 % je rozčarovaný kompletním stavem současné kinematografie (proto se jej asi pokusil vylepšit úžasným, sofistikovaným Prometheem 66 %, ehm) a raději prý točí chytré filmy, i když už údajně několik nabídek ze světa komiksů dostal. Nedokáže prý uvěřit nerealistickému prostředí superhrdinských filmů a proto nikdy žádný nenatočí.

I když se samozřejmě můžeme Scottovým slovům o chytrých snímcích posmívat a poukazovat třeba na nepříliš vydařený scénář nového Covenantu 62 %, necháme ho na pokoji – tenhle režisér je totiž celoživotním nepřítelem průměrnosti a jeho díla zpravidla buďto končí famózním úspěchem, nebo trpkým zklamáním. A neochota riskovat je určitě další výtkou, kterou bychom proti superhrdinům právem mohli vznést.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Zobrazit diskuzi  (5 komentářů)  
⟰ Dej možnost kamarádům reagovat na tvůj komentář