Umělci skrytí za plátnem. Filmoví géniové, o kterých jste možná ani neslyšeli

14. 12. 891×7

Všichni víme, že film potřebuje dobrého režiséra, který dokáže celou produkci zkoordinovat a pohání ji svou tvůrčí vizí. Všichni víme, jak klíčový bývá kvalitní scénář s živými, uvěřitelnými dialogy. Všichni víme, že sebelepší role neobstojí bez správně vybraného herce, který svým výkonem leckdy překoná všechna očekávání. Na filmech ale trošku vskrytu pracuje mnohem víc umělců. Jedněmi z nejdůležitějších jsou bezesporu výtvarníci takzvaného concept artu.

Než zavoláte trikaře

Co je to concept art, můžete se zeptat? Jde vlastně o grafické návrhy prostředí, ale třeba i kostýmů nebo podoby postav. Jejich tvůrci vymýšlejí třeba všemožné futuristické dopravní prostředky, obří mrakodrapy sci-fi metropolí, ale třeba i design fantasy mečů nebo opevnění královského hradu. Tito umělci tak mají často velmi zásadní vliv na výslednou podobu snímku a samozřejmě i na jeho atmosféru.

Zrození lorda ze Sithu

Jedním z nejproslulejších filmových výtvarníků je bezpochyby Ralph McQuarrie. S jeho prací přišel do styku každý, kdo někdy alespoň koutkem oka nahlédl do mytologie Star Wars. Troufneme si tvrdit, že si bez jeho umění už nikdo nedokáže předalekou galaxii ani představit. Však posuďte sami: McQuarrie vymyslel vzhled tak ikonických postav, jako jsou droidi R2-D2 a C3PO, chlupatý pašerák Chewbacca nebo temný válečník Darth Vader.

Star Wars: Předtím, než se Síla probudila. Co předcházelo sedmé epizodě?

U posledního jmenovaného se na okamžik zastavíme. Byl to totiž právě McQuarrie, kdo navrhl, aby vesmírný padouch nosil dýchací masku, která vydává dnes již legendární zvukové efekty. Zkombinoval ji tehdy se samurajskou přilbou, a tak se zrodila odstrašující vizáž možná nejpopulárnějšího záporáka uplynulých desetiletí. Od výsledné filmové verze se však přeci jen ještě trošku lišila – Darth Vadera můžete v jeho původním vzhledu potkat třeba v novějším seriálu Star Wars: Povstalci 67 %.

Světelný meč do každé domácnosti

Stejný umělec ale stál také za designem výstroje úderných jednotek impéria, známých i v tuzemsku pod svým anglickým jménem stormtroopers. Ti měli být podle původního návrhu běžně vyzbrojeni světelnými meči, jejichž podoba se také lišila od té finální. Jejich čepele zářily jednoduše bílým světlem, směrem ke špičce se tenčily a šlehaly z rukojeti zakončené kruhovou záštitou. Mělo jít o obyčejnou vesmírnou zbraň, která se až v pozdějších verzích scénáře stala téměř exkluzivně součástí arzenálu Sithů a Jediů.

Concept arty Ralpha McQuarrieho jsme převzali z oficiálního webu StarWars.com

McQuarrieho prsty ale dosáhly ještě dál. Je zodpovědný za slavné kráčející tanky AT-AT z páté epizody, pro kterou také navrhl vzhled moudrého mistra Yody. V jeho mysli se také zrodilo k životu Oblačné město na planetě Bespin nebo výstroj námezdního lovce Boby Fetta. Ten měl být v raných verzích scénáře jedním z pěti takzvaných supertroopers a jeho zbroj tedy vznikala v klasické imperiální bílé. McQuarrie se ve snímku Impérium vrací úder 89 % nakonec i sám objevil v malé roli císařského generála, i když není uveden v titulcích.

Mistrovo dědictví

Během práce na šesté epizodě už ale začal pociťovat kreativní útlum a později odmítl Lucasovu   nabídku, aby se podílel na nové prequelové trilogii. Jeho dědictví přesto dodnes vesmírnou ságu provází. Když designéři navrhovali pevnost Dartha Vadera na Mustafaru pro loňský film Rogue One 79 %, vzali si k ruce právě McQuarrieho náčrty stejné budovy, které stvořil pro některou ze starších verzí scénářů originální trilogie.

George Lucas, duchovní otec Star Wars, našel pro svého dlouholetého spolupracovníka jenom slova uznání. „Nepochybuji o tom, že v následujících staletích vzlétnou úžasné vesmírné lodě, zrodí se města budoucnosti a někdo pak někde řekne… vždyť to vypadá jako něco, co namaloval McQuarie,“ napsal pro umělcův oficiální web, když ten v roce 2012 zemřel.

Zplozenci nočních můr

Samozřejmě ale není jediným slavným tvůrcem filmových vizuálů. Série Vetřelec kupříkladu dodnes staví na dědictví bizarních, znepokojivých prací švýcarského génia Hanse Ruediho Gigera  . Jeho uměleckým podpisem bylo propojování lidských těl se stroji v chladných odstínech, rád také pracoval s kostmi a velmi populárním se stalo jeho zapracování sexuálních podtextů do vetřelcova vzhledu.

Vetřelec: Zajímavosti okolo sci-fi klasiky, o nichž jste neměli ponětí

Nenavrhl však samozřejmě jenom dospělou verzi děsivého monstra, ale i jeho předchozí stádia. Obličej objímací facehugger má možná ve výsledném filmu kostnaté končetiny, původně ale ještě víc připomínal rozevřené lidské ruce přisáté na hlavě oběti. Gigerovým dílem jsou samozřejmě i kožnatá vajíčka, k nimž není radno chodit příliš blízko. Inspiraci čerpal umělec i ze svých nočních můr, které prožíval v počátcích své tvorby, ty jej však postupem času opustily.

Za práci na prvním Vetřelci získal spolu se svými spolupracovníky Oscara a jeho tvůrčí vizi se od té doby snaží se střídavými úspěchy napodobit i další snímky ze stejného světa. Pro druhý díl stvořil například vetřelčí královnu sám režisér James Cameron  .

Muži Západu

Umělce stojící v pozadí má samozřejmě i jeden z nejslavnějších fiktivních světů filmové historie, Středozemě. Trilogie Petera Jacksona   Pán prstenů si hojně vypůjčovala zejména z díla Alana Leeho, přičemž nezřídka přímo citovala jeho vizi. Dalším důležitým inspiračním zdrojem byla práce Johna Howa. Oba kolegové se dokonce společně objevili i v úvodním snímku Společenstvo Prstenu 90 %, kde také na okamžik ztvárnili dva z devíti lidských králů ve flashbacku na samém začátku (nejspíš: Howe totiž v záběru nejde příliš vidět).

Filmožroutský průvodce Středozemí. Svět Pána prstenů neznáte tak dobře, jak si myslíte

Z jejich fantazie pochází skoro všechno, díky čemu vám Středozem utkvěla v paměti. Od Zlaté síně v rohanském městě Edoras přes útlé můstky elfího údolí Roklinka až po balroga padajícího do temné hlubiny Morie.

Až se tedy příště vydáte do kina a nějaký snímek vás zaujme svými propracovanými vizuály, rozhodně si zjistěte, kdo pro něj dělal concept art. Toto opomíjené umění totiž leckdy může znamenat rozdíl mezi příjemným, ale naprosto zaměnitelným letním blockbusterem a filmovou legendou, kterou si budete pamatovat ještě po celé roky.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Přidej svůj názor (komentáře ke článku)  
⟰ Dej možnost kamarádům reagovat na tvůj komentář