Filmožrout: Jak přestál Churchill svou Nejtemnější hodinu? Se ctí, shodují se recenze

15. 1. 1 140×7 světlý/tmavý vzhled

Očekávané britské válečné drama s Garym Oldmanem   v roli premiéra Winstona Churchilla už pár dní hrají v českých kinech, takže je nejvyšší čas podívat se, jak dopadly první reakce diváků a kritiků. Už předem můžeme prozradit, že velmi výrazně převažují ty pozitivní – pokud jste tedy dosud váhali, zda se na snímek vypravit, třeba vás ještě přesvědčí.

Poslední čtvrtina trošku vadí

František Fuka z FFFilmu udělil hezkých 80 %. Zamlouval se mu způsob, jakým Nejtemnější hodina 80 % servíruje historické informace divákům, kteří s průběhem druhé světové války nejsou podrobně obeznámeni. Ještě víc se mu líbily části z Churchillova osobního života. Méně nadšený byl z poslední čtvrtiny filmu, která prý místy šustí papírem a výhrady měl i k výkonu Garyho Oldmana. Uvítal by prý, kdyby se Churchilla nesnažil tolik imitovat.

Poznáte vaše oblíbence? 10 herců, kteří se v maskérně změnili k nepoznání

Jak snímek vnímají sami Britové, jsme zjišťovali třeba na webu Guardianu. Tam hodnotili čtyřmi hvězdičkami z pěti. Nejtemnější hodinu přirovnává recenze k populárnímu seriálu Domek z karet 91 % (House of Cards). Výkon Oldmana pouze chválí, slova uznání měla i pro Kristin Scott Thomas   v roli Churchillovy manželky Clementine. Kritiku si naopak vysloužila scéna, ve které premiér jede do práce metrem.

Nechybí charisma nebo humor

Ta vadila i Mirce Spáčilové z portálu Idnes.cz. Její recenze se točí okolo ústřední postavy, která prý přerůstá svůj vlastní film. Líbil se i suchý humor a vhled do zákulisí dobové britské politiky, který snímek českému divákovi nabízí. Hodnocení zůstává stále veskrze pozitivní, Nejtemnější hodina obdržela 75 %.

Neuvěříte, že ještě nemají Oscara! 10 herců, na které Akademie zapomněla

A co říkají na novinku Američané? Magazín Screen Rant obecně pochválil scénář, který nicméně ani tak nepovažuje za nejsilnější stránku filmu. Vedle samozřejmé pochvaly Oldmanova výkonu si zmínku vysloužil Ben Mendelsohn   jako král Jiří VI. a také Lily James   coby Churchillova sekretářka, které nechybí charisma a šarm. Přesto prý Nejtemnější hodina ve většině ohledů příliš neopouští vyjeté koleje životopisných dramat, čemuž odpovídá i hodnocení – tři a půl hvězdy z pěti.

Lepší i horší než Teorie všeho

Lidovky.cz zmiňují, že se nový film skvěle doplňuje s loňským Dunkerkem 82 %. Vzhledem k takřka naprosté absenci válečných záběrů totiž někdy údajně postrádá napětí, jehož měl naopak minule Nolan   na rozdávání (oba filmy se odehrávají ve stejném období). Recenzentku Ivu Přivřelovou zaujala také práce s kamerou a McCartenův   scénář považuje za vyrovnanější, než třeba ten pro Teorii všeho 80 %.

Dobře ukryté zlato. 10 skvělých akčních scén v o něco méně skvělých filmech

Václav Rybář z Moviezone si na tento životopis Stephena Hawkinga vzpomněl také. Nejtemnější hodině totiž vytkl absenci emocionálního vypětí, která Teorii všeho nechyběla. Za dvě hodiny se v kině nudit rozhodně nestihnete, ale jinak snímek údajně nejspíš zapadne. Do značně přecpané škatulky lehkého nadprůměru směřuje snímek i závěrečné hodnocení sedmi body z deseti.

Spokojenost vládne, dostane Oldman Oscara?

Na webu Fandíme Filmu byli přeci jen o ždibec štědřejší. Za Churchilla recenzent Petr Slavík Oldmanovi už předem věstí Oscara, film prý také pečlivě odměřuje dávky patriotismu, aniž by sklouzával k patosu. Pochvalu si zasloužila i vizuální stránka a také hudba, která se často prolíná s ostatními zvuky. Nejtemnější hodina si nakonec odnesla osm bodů.

Agregátor Rotten Tomatoes hlásí pozitivní reakce od 85 % kritiků i diváků – jejich hodnocení se zpravidla pohybovalo v rozmezí od sedmi do osmi bodů, podobně jako v tomto Filmožroutovi. Spokojenost hlásí i čeští diváci s 80 % na ČSFD. Pokud vás tedy zajímá žánr či období druhé světové války, návštěvu kina vám můžeme jen vřele doporučit.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Přidej svůj názor

Captain Marvel se blíží: Mladý Nick Fury s oběma očima a vlasy se ukázal na prvních fotkách