Trailerová hudba: Čí práci vlastně posloucháte, když si pouštíte filmové ukázky

23. 8. 888×11 světlý/tmavý vzhled

Mysleli jste si, že filmaři při stříhání trailerů jednoduše použijí hudbu ze svého filmu? Nemohli byste být od pravdy dále. Všechno, co v ukázkách slyšíte je pečlivě promyšleno a tvůrci ukázky se řídí jasnými pravidly. Kolem tvorby hudby pro trailery vznikl samostatný byznys, do něhož vás dnes necháme nahlédnout.

Před lety ještě skutečně platilo, že filmaři využili útržky hudby z nového snímku pro jeho propagaci. Jindy si zase půjčili vhodnou skladbu od některých svých kolegů – k jednomu z trailerů na film Pán prstenů: Dvě věže 88 % například hrála skladba Lux Aeterna od Clinta Mansella  , která původně vznikla pro Requiem za sen 88 %.

Velmistři filmové hudby: 10 z nejslavnějších skladatelů stříbrného plátna

A tím se elegantně dostáváme k prvnímu triku, který dnešní trailery často vytáhnou. Dvě věže totiž nevyužily přímo Mansellovy nahrávky, ale vytvořily si vlastní, v detailech pozměněnou. Právě úpravy tempa, použitých nástrojů či různé hlasové covery jsou mezi tvůrci moderních ukázek velmi oblíbené.

Obzvlášť populární bývají depresivní verze jinak optimistických písní, které ironicky podkreslují záběry destrukce. To je třeba případ relativně nedávného traileru na snímek Geostorm 53 %, v němž zazněla upravená verze What a Wonderful World od Luise Armstronga.

Hudba se také čím dál častěji tvoří přímo pro trailer. Prvním skladatelem, který zasvětil svůj pracovní život ukázkám, byl John Beal. O svých zkušenostech promluvil pro deník Guardian, kde vysvětlil, jak se jeho tvorba liší od tvorby ostatních umělců.

Trailerová skladba se například musí kompletně rozvinout v omezeném prostoru zhruba dvou minut a reaguje na dění před kamerou daleko dramatičtěji, než konvenční soundtrack. Beal přiznal, že mu po všech těch letech hudba leckdy v hlavě hřmí i při obyčejném nákupu v obchodě s potravinami.

Znějí povědomě: 7 písní, které se často objevují v hollywoodských filmech

A není divu. Beal údajně pracoval na více než 2 000 trailerech, včetně těch k hitům typů série Star Wars, Forresta Gumpa 95 %, Titanicu 85 %, Posledního samuraje 84 % či Matrixu 90 %. V Hollywoodu se říká, že pomohl vynalézt moderní filmové ukázky a je na tom hodně pravdy. V byznysu ale rozhodně není sám.

V poslední době se totiž velké popularitě těší i hudební knihovny, které filmařům prodají licenci již předem nahrané skladby. Ta je potom sestříhána pro účely té či oné ukázky. Jednou ze společností, které se podobným druhem hudby zabývají, je Audiomachine. Ve videu výše se můžete mrknout na děkovné video z konce roku 2016, v němž jsou mimo jiné ukázány filmy, jejichž trailery hudbu z produkce Audiomachine použily.

Všimnout si můžete, že krom seriálů či menších snímků používají skladby z audioknihovny i obří blockbustery typu Star Wars, Star Treku, X-Menů 70 % či Spider-Mana 73 %. Nedávno jste ale hudbu od Audiomachine mohli slyšet třeba i v traileru na Avengers: Infinity War 88 %.

A najde se i silná konkurence. Více než 1 000 trailerů stihla například za dvanáct let své existence ozvučit společnost Two Steps from Hell, která jinak dodává hudbu i do televizních seriálů, pořadů a také do videoher. Jedním příkladem za všechny může být třeba nedávná ukázka k nadcházejícímu Aquamanovi  .

Skřetí útok na Lórien, Voldemortova kletba: 7 důležitých scén, které se do filmů nakonec nedostaly

Zmínit musíme ještě i Immediate Music, další společnost podobného zaměření. Jeden z jejích vlastníků Jeff Fayman totiž ve výše zmíněném článku Guardianu vysvětlil, jaké výhody a nevýhody prodej jednotlivých skladeb z rozsáhlé knihovny přináší.

Údajně jde tak trochu o hazard, neboť tvůrci až do samotného okamžiku vydání nemají tušení, jak moc se bude hudba líbit. Pokud by přitom neprodali dostatek licencí, tratili by na pronájmu prostor, orchestru či třeba postprodukční práci.

Jedním dechem pak ale dodává, že on jako umělec nevidí svou práci jako trailerovou hudbu, nýbrž prostě jako hudbu. Snaží se prostě dělat takový soundtrack, jaký se jemu samotnému zamlouvá – a je si jistý, že jeho zákazníci budou jeho nadšení sdílet.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Přidej svůj názor