Schizma v předaleké galaxii? Krize vesmíru Star Wars pět měsíců po Solovi

19. 10. 3 865×442 světlý/tmavý vzhled

Od premiéry Posledního z Jediů 73 % už uběhl skoro rok a hezkých pár měsíců uplynulo i od nečekaně špatných tržeb spin-offu Solo: Star Wars Story 72 %. Pokud byste však čekali, že se během této doby situace okolo slavné série trochu uklidnila, nemohli byste se mýlit víc. Vše naznačuje tomu, že předaleká galaxie prochází hlubokou krizí, která dalece přesahuje hranice jednoho kontroverzního filmu.

Třeba začátkem října rozvířily internetové vody senzační titulky, že je prý podle akademické studie 50 % negativních online reakcí na Posledního z Jediů dílem botů či ruských trollů. Pokud vám něco takového zní nanejvýš podezřele, máte na to plné právo. My jsme si dali tu práci a mrkli jsme se na práci výzkumníka Mortena Baye z University of Southern California trochu podrobněji.

Star Wars: Šéf Disneyho uznal, že udělal s novými filmy jednu chybu

Hned jsme zjistili, že bombastické nadpisy neuvěřitelně přehánějí. Předmětem zkoumání totiž pochopitelně nebyly všechny internetové reakce, ale ani nějaký jejich reprezentativní výsek (což studie otevřeně přiznává). Autor se zaměřil jen na sociální síť Twitter a pouze na tweety směřované přímo režisérovi Rianovi Johnsonovi  .

Oněch výše zmiňovaných 50 % reakcí navíc nezahrnuje jen boty a ruské trolly, ale vůbec veškeré tweety, v nichž se objevila nějaká politická agenda. Mohl je tudíž klidně napsat naštvaný Američan, který považoval některé motivy ve filmu například za levicovou liberální propagandu.

Sám autor Morten Bay byl navíc později v rozhovoru s deníkem Washington Post ještě zdrženlivější. Přiznal, že neexistuje důkaz, že by Rusové ohledně Posledního z Jediů na Twitteru podnikli nějakou neobyčejnou či jakkoli významnou aktivitu. Napočítal navíc mezi stovkami tweetů jen šestnáct, které podezříval, že jsou ve skutečnosti ruskými boty.

Filmoví novináři, kteří mají vesměs na Posledního z Jediů výrazně pozitivnější názor, než běžní fanoušci, ale po studii ihned skočili a v mnoha případech ji zcela nekriticky interpretovali. Paradoxně tak naopak ukázali, že je komunita diváků Star Wars skutečně dosti rozdělená.

Viník neúspěchu Sola se našel. Za mizerné tržby údajně může marketing

Minulý týden se populární anglickojazyčný YouTube kanál Wisecrack pokusil o sofistikovanější vysvětlení současné krize série. Neváhá ji srovnat s krizí, do které se dostala katolická církev v počátcích protestantismu. Podobně jako vynález knihtisku umožnil rozšíření Bible a jejích interpretací mezi prostý lid, vzestup internetu udělal z dříve pasivních konzumentů zároveň producenty vlastního obsahu.

Ti jsou rozzlobení, protože série odchodem George Lucase   ztratila punc legitimity – původní autor je pryč a tvůrci jako Rian Johnson mění kánon Star Wars, takže je v nesouladu s originální trilogií. Takové chování je pak ekvivalentem přepisování svaté knihy.

A toto vysvětlení není ani zdaleka tak přitažené za vlasy, jak se na první pohled zdá. Před pár dny se například objevila zpráva, že Lucasfilm zatrhl fanouškům vývoj projektu Apeiron, který se snažil převést legendární počítačovou hru Knights of the Old Republic do moderního Unreal Enginu a doplnit ji o nové vedlejší úkoly a další obsah.

Darth Sidious: Vysvětlíme, kde císař sídlil a co chtěl provést s rodnou planetou Naboo

Vlastníci autorských práv ale zareagovali dopisem ne nepodobným papežské bule, která toto heterodoxní chování zakazuje. Lucasfilm nakázal projekt okamžitě ukončit, zničit veškerý kód a materiály vytvořené během tří let vývoje. Paralely s náboženským schizmatem sice samozřejmě vyžadují jistou míru nadsázky, ale samy se nabízejí.

Že se časy mění, si ale uvědomují například i analytici, kteří sledují tržní úspěšnost hraček pod značkou předaleké galaxie. Ta už dávno není, co kdysi bývala. „Říkejte tomu Star Wars vyhoření, nebo ještě lépe únava z filmů,“ vysvětlil Gerrick Johnson serveru Fortune. „Teď už je tolik různých obrazovek; děti nekoukají jen na filmy.

Podle jeho názoru už zkrátka mladá generace často dává před sledováním celovečerních snímků přednost jiné zábavě. Asi dokážete odhadnout, že tudíž filmům v jistých oblastech konkurují třeba i videa na YouTube či streamy na Twitchi nebo Mixeru. A právě tam už jsou dřívější konzumenti zároveň producenty.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Přidej svůj názor  (4 komentáře)