Válka filmařů s televizí: Vysvětlíme, proč mají režiséři raději černé pruhy v obraze

3. 1. 2019 4 222×71 světlý/tmavý vzhled

Představte si na okamžik, že jste úspěšným spisovatelem a do ruky se vám dostane nové vydání vaší nejlepší knihy. Když ji ale otevřete, zjistíte, že někdo z celého díla vyškrtl čtvrtinu textu. Asi nebudete zrovna nadšení. A přesně tak se občas cítí filmoví tvůrci, když koukají na televizi.

Televizní obrazovka se totiž nepřekvapivě velmi liší od pláten kinosálů. Obzvlášť patrné to bylo zvlášť do doby, než se v domácnostech rozšířily moderní širokoúhlé LCD panely. Displeje starších přístrojů (a většinou také CRT monitory počítačů, když už jsme u toho) poměrem stran 4:3 daleko víc připomínaly čtverec.

Rotten Tomatoes: Zkoumali jsme, zda je kritika populárního agregátoru férová

Většina filmů se přitom už v té době v kinech promítala v o poznání širších obdélnících. Populární poměr stran 2,39:1 použil například Matrix 90 % a původní Jurský park 85 % se zase natáčel v poměru 1,85:1. Pokud byste si jeden z těchto snímků přehráli na obrazovce vaší „čtvercovité“ 4:3 televize, rámovaly by celý film shora a zdola tlusté černé pruhy.

Zhruba takto:

Není proto divu, že se už prakticky od počátku širokoúhlých filmů začala objevovat řešení tohoto problému s nevyužitým místem na obrazovce. Nejznámější je asi pan and scan – metoda, která vybrala to nejdůležitější, co se v záběru zrovna odehrávalo, a soustředila pozornost právě na to. Zbytek záběru jednoduše vystřihla.

Pokud bychom se pokusili tento postup rekonstruovat na našem předchozím screenshotu z Matrixu, vypadal by výsledek nějak takto:

Paralela se spisovatelem, jemuž někdo proškrtal knihu, je náhle docela zřejmá. Boční části záběru prostě chybí a pokud jste si zakoupili pan and scan verzi svého oblíbeného filmu, nebude zkrátka vypadat přesně tak, jak jste ho viděli v kině.

Bambi vs Godzilla: Ukážeme 7 nejbizarnějších crossoverů všech dob

Občas byly přitom vystřiženy i části, které byly pro snímek dosti důležité. Uživatelé Redditu například vzpomínají, jak doma na televizi v Tronovi 73 % chyběl easter egg s Pac Manem, který si pamatovali z kinosálu, nebo jak je zmátlo, když Luke Skywalker v Nové naději 88 % špatně spočítal tuskenské nájezdníky. Jak tatooinští divoši, tak videoherní postavička se totiž nacházeli ve vystřižené části záběru.

Velkým odpůrcem techniky pan and scan byl koncem minulého století legendární režisér Steven Spielberg  . Známý filmový kritik Roger Ebert se s ním setkal a o problému spolu hovořili. Spielberg ze všeho nejvíc nesnášel, co provedla úprava scény rozhovoru mezi otcem a synem Jonesovými ve snímku Poslední křížová výprava 90 %.

Oba muži totiž stojí na protilehlých stranách a v širokoúhlé verzi vidíte obě jejich tváře zároveň. V pan and scan verzi to vzhledem k odlišnému poměru stran zkrátka není možné. Přicházíte tak v podstatě o polovinu toho, co vám chtěli tvůrci ve scéně ukázat. Ať posunete 4 : 3 výřez kamkoli, obě tváře nikdy neukáže a tvůrci pan and scan musejí přidávat střihy.

„Přidáváte nové střihy tam, kde nejsou žádné potřeba – kde žádné nechcete,“ okomentoval to Spielberg. „Když vidím své filmy ve verzi pan and scan, přijde mi, jako by některé scény režíroval někdo jiný.

Přestože ale režisér vehementně prosazoval původní formát, Poslední křížová výprava šla nakonec na VHS kazety v obou verzích. „Skutečnou ironií bude, až dorazí HD televize,“ předpověděl prorocky. „ (...) Bude širokoúhlá. Takže místo černých pruhů nahoře a dole u širokoúhlých filmů bude mít pruhy napravo a nalevo u těch starých, co vznikly před rokem 1953.“

Zaručeně jste nepostřehli všechny. Dalších 10 úžasných detailů v populárních filmech

Nespletl se. Dnes dochází například na sociálních sítích často k úplně opačnému trendu, kdy se v rámci mobilních feedů mění původně širokoúhlá videa ve čtverce a pár let zpátky si stěžovali fanoušci Star Treku, že jim Neflix jejich oblíbený seriál natočený v poměru 4:3 roztáhl přes celý moderní displej.

Především je ale formát 16:9 stále užší, než většina hollywoodské produkce, takže se pořád ještě tu a tam sekají okraje. Americký videoesejista Patrick H. Willems si proto před rokem stěžoval, že televize a streamovací služby stále někdy neukáží divákovi celý film, ale jen jeho oříznutou verzi.

Na závěr necháme ještě jednou promluvit Stevena Spielberga. „Film by měl být sledován ve stejném poměru stran, v němž byl natočen. Jinak o něco přicházíte.

Doplněk na závěr

Existují i filmy, které byly natočeny zároveň pro televizi i kinosály, takže každá z verzí obsahuje části záběru, které ta druhá nemá. V jiných případech pak byla 4 : 3 verze zpracována z původního materiálu a nemusí tak ořezávat širokoúhlou verzi. Například u snímku Terminátor 2: Den zúčtování 91 % tak najdeme hned několik různých poměrů stran.

⟰ Napiš nám svůj názor do diskuze ⟰
Přidej svůj názor