Recenze na klasický film Amadeus (1984) od českého režiséra Miloše Formana
Pro všechny fanoušky historie, Mozarta nebo obojího dohromady je zde recenze filmu Amadeus (1984). Čtěte dál.
Film začíná Mozartovým odstěhováním se z jeho rodného německého Salzburgu do Vídně, hlavního města habsburské monarchie. Děj se odehrává v dobách jeho největší slávy a prosperity a pokračuje až do jeho náhlého úpadku, kdy se dostal do finančních potíží a zemřel jako chudý, vhozený do hromadného a neoznačeného hrobu. Zápletkou filmu je Mozartův vztah s rivalem Antoniem Salierim, který mu záviděl jeho genialitu.
Srovnání filmové fikce se skutečnými historickými fakty
V tomto článku nejprve detekujeme filmovou fikci, kterou tak oddělíme od skutečných, historických faktů. Pojďme tedy na to.
Dle filmové fikce byl Mozart pohřben jako naprostý ubožák, jemuž i za života mělo být nějakým způsobem křivděno a ubližováno, ať už ze strany rivala Salieriho nebo císaře, jehož hudební vkus se neshodoval s Mozartovou geniální hudbou. Dále jeho ženou, která trávila čas s jinými muži, což bylo naznačeno ke konci filmu ve scéně, jež se odehrávala na jakémsi bále daleko od domova a manžela. Částečně se nakonec takto vybarvená fakta mohou shodovat se skutečností. Největší fikcí filmu však je postava Antonia Salieriho, který byl ve skutečnosti sám geniálním skladatelem a u dvora ceněný mnohdy více než Mozart a existuje mnoho důkazů o jejich vřelém přátelství, které dle jejich povahy nemohlo být nijak prolnuto žárlivostí ani jednoho ze skladatelů. Jedním z takových důkazů je jejich spolupráce na témže hudebním díle.
Ohledně této výše zmíněné fikce je ještě navíc doložené, že Mozart zemřel bez prostředků, a tudíž jeho žena neměla jak zaplatit nákladnější pohřeb. Přesto jeho pohřeb nebyl doslova chudinský; byl pohřbený v rakvi nikoliv v pouhém pytli, jak je to ve filmu. Do společného hrobu v rámci úsporných opatření rodiny pohřben byl, ale bylo takto pohřbíváno 85 procent tehdejších obyvatel Rakouska-Uherska. Nestalo se tak navíc kvůli tomu, že by mu jeho chlebodárci jakkoliv křivdili, ale protože byl zvyklý žít takzvaně „z ruky do úst“ a všechny peníze rychle utrácel.
Skutečnost, že jeho žena trávila čas s jinými muži a možná mu dokonce i zahýbala, bude s největší pravděpodobností pravdivá a okrajově ve filmu naznačená byla, jak již bylo výše zmíněno. Constanzinu povolnost dokládá především Mozartova korespondence a v ní vepsané jeho obavy, že má Constanze něco více s mužem, jehož si nakonec po Wolfgangově smrti vzala.
Foto: Warner Bros.
Ve filmu se Mozart mnohokrát dostával do konfliktu s císařem Josefem II. a mnohdy o jeho hudbu nebyl u dvora celkově zájem. Ve skutečnosti tento konflikt nebyl tak ostrý a císař i dvůr o Mozartovu hudbu až do Josefovy smrti zájem měli veliký. Následující císař měl však jiný hudební vkus a zde je již možné říci, že o Mozarta zájem u dvora přestal být. Je tedy možné filmového císaře Josefa II. vnímat jako ztělesnění skutečného Josefa II. v kombinaci s jeho následníkem.
Samotná Mozartova povaha je ve filmu vykreslená takovým způsobem, jakoby se jednalo téměř až o dítě a nikoliv o dospělého muže. V hlavních rysech byla tato povaha jistě postihnuta s dokonalou přesností. Můžeme se o tom takto domnívat znovu díky dochovaným dopisům, kde Mozart mnohdy vulgárně vtipkuje a hovoří často sprostě. Dále nepřímo například z jeho nedbalého zacházení s penězi, což by mohlo poukazovat na jistou duševní nevyzrálost, či dětskost v povaze. Nicméně se však skladatel s největší pravděpodobností projevoval o něco seriózněji a dospěleji, než jak tomu je ve filmu.
Co film nezobrazil a co bylo nejspíše výraznou doprovodnou skutečností skladatelovy povahy, je ten fakt, že podobně jako Constanze, měl nejspíše mnohé milenky a obecně rád trávil čas s ženami. Tato nezobrazená skutečnost může výrazně pokřivovat výsledný Mozartův Formanem vytvořený profil, v porovnání s tím, jaký skutečně byl.
Přes to všechno se film jeví jako velice věrohodná a přesná téměř až rekonstrukce minulých událostí týkajících se života tohoto jedinečného hudebního skladatele.
Dobový sociokulturní kontext, v němž dílo vznikalo
Film byl vytvořený v dobách komunistického Československa a Miloš Forman měl jeho natáčení o to ztíženější. Dílo bylo cele snímáno na území Československa, ač se děj má odehrávat ve Vídni 18. století. Forman k tomu poznamenal, že i rozpočet filmu nebyl velký, a proto se jeho tvůrci museli uskrovňovat a nejrůznějším způsobem improvizovat, aby tato skutečnost ve výsledném snímku nebyla patrná. Přesto patrná nakonec je, ač je výsledek naprosto pozoruhodný. Snímek se proslavil celosvětově a v dnešní době patří mezi filmovou špičku, mezi světovou, kultovní filmovou klasiku.
Podmínky, v nichž byl snímek natáčen, jsou však tristní, protože zkreslují celkové vyznění díla v porovnání s tím, jak to bylo ve skutečnosti. V reálném životě byl Mozart ve Vídni obklopen mnohem větším majestátem a luxusem, než jak to působí ve snímku. Důkazem toho může být pouhá návštěva Vídně dnešním člověkem. V daném městě jsou všude patrné známky dřívější nezměrně velkolepé krásy a bohatství. V té době se jednalo o světovou metropoli, s níž Praha nemohla a ani v dnešních dnech nemůže soupeřit. Skutečný Mozart sám se proto též musel jevit jako muž honosnější a bohatší, než jak je vykreslený ve filmu. Tato skutečnost je z hlediska sociokulturního kontextu v němž snímek vznikal zřejmě nejdůležitější a nejvýraznější.
Závěrem článku je, že tento film rozhodně stojí za shlédnutí, protože je impozantním snímkem sám o sobě, ale navíc nakonec poměrně věrně vyobrazuje Mozartovu životní etapu dospělosti až do jeho smrti, jež se odehrávala ve Vídni. Může proto posloužit jako vynikající obrazová pomůcka při studiu historie.
I přesto, že kostýmy působí mnohdy méně honosným dojmem, než jak tomu bylo ve skutečnosti, tak pozadí za postavami, spolu s jejich oděvy a jednotlivými materiálními objekty ve filmu vyobrazenými je věrným portrétem dobové, rokokové skutečnosti. I přes to všechno ve filmu nebyly používány laciné cetky, tak jak tomu je v mnohých dnešních pohádkách s historickou tématikou. Film tedy rozhodně doporučuji shlédnout, pokud jste tak ještě neudělali!